Miło jest nam poinformować, że Szymon Gromczyński, uczeń klasy 4A zdobył Indeks SGH w trakcie Etapu Centralnego Olimpiady, który odbył się 10 kwietnia 2025 r. w SGH w Warszawie. W XX edycji Olimpiady wzięło udział 10 tys. uczniów szkół średnich z całej Polski. Decyzją Komisji Olimpiady wszyscy uczestnicy Etapu Centralnego (100 uczestników) otrzymało INDEKS uczelni. Opiekun młodzieży: Joanna Domuracka. Serdeczne gratulacje!
Miło jest nam poinformować, że Maciej Dyczewski zajął I miejsce, a Krzysztof Orchowski II miejsce w konkursie wiedzy o Sejmie, zorganizowanym z inicjatywy Posła na Sejm RP Pana Jacka Niedźwiedzkiego oraz Biura Komunikacji Społecznej Kancelarii Sejmu. Opiekun młodzieży: Konrad Wiśniewski
Miło jest nam poinformować, że Piotr Carewicz z klasy 3A zajął I miejsce w VIII Konkursie Gramatyki Angielskiej i Kultury Obszaru Anglojęzycznego 2025. Organizatorem konkursu jest PUZ w Suwałkach. Opiekun młodzieży: Ewelina Domańska. Serdeczne gratulacje!
Miło jest nam poinformować, że Szymon Gromczyński uczeń klasy 4A otrzymał stypendium Prezesa Rady Ministrów. We wtorek 26 listopada 2024 r. w II Liceum Ogólnokształcącym w Białymstoku odbyła się uroczystość wręczenia dyplomów stypendystom Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2024/2025. Serdecznie gratulujemy!
Informacja o bezpłatnym poradnictwie specjalistycznym na terenie miasta Suwałki w 2025 r.
INFORMATOR: POMOC PSYCHOLOGICZNA DLA DZIECI I MŁODZIEŻY
Informacja dotycząca powołanego przez Prezydenta Miasta Suwałk - Pełnomocnika ds. osób z niepełnosprawnością.
Wszystkich miłośników wykorzystania technik komputerowych do celów wizualizacji artystycznej zapraszamy do wzięcia udziału w XXIII Międzyszkolnym Konkursie Grafiki Komputerowej "PLAMKA '25". Temat konkursu: "Piękno lasu" Organizatorzy: Joanna Domuracka, Jan Czerniecki
Miło jest nam poinformować, że Julia Kruszyłowicz z klasy IV C zdobyła tytuł finalisty w Ogólnopolskiej Olimpiadzie Języka Angielskiego. Opiekun młodzieży: Dorota Hołownia-Dudek
24 marca 2025 roku rozpoczął się nabór do Ogólnopolskiego Konkursu Programistycznego “Gigathon” skierowanego do uczniów szkół podstawowych i ponadpodstawowych, w którym łączna wartość nagród ufundowanych przez firmę Komputronik to ponad 70 tys. złotych. Konkurs został objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji, Ośrodka Rozwoju Edukacji, a także Politechniki Warszawskiej - Wydziału MiNI.
Z radością informujemy, że Szkolny Wolontariat Ekologiczny - Ecolab bierze udział w akcji charytatywnej – zbiórce okularów , które zostaną przekazane potrzebującym dzieciom na całym świecie. Jeśli posiadacie okulary, których już nie używacie (korekcyjne lub przeciwsłoneczne), zachęcamy do ich przekazania!
Miło jest nam poinformować, że drużyna z naszej szkoły w składzie: Julia Szulc, Julia Kowalewska oraz Amelia Szymanowska z klasy 3C1 zajęła II miejsce w konkursie "BizneSÓWKI", którego organizatorem jest Park Naukowo-Technologiczny w Suwałkach oraz Prezydent Miasta Suwałk. Opiekun młodzieży: Joanna Domuracka. Serdeczne gratulacje!

Projekt "CLICK AND CLIL"

Sprawozdanie z udziału w projekcie Erasmus+ (Mobilność kadry nauczycielskiej) na Cyprze (Nikozja) w dniach 4.03.2019 – 9.03.2019.

W dniach 4.03.2019 – 9.03.2019 uczestniczyłam w kursie „Internet Security: Think before you click”. Kurs był zorganizowany przez Emphasys Centre: Private Institute, VET in ICT and Research Centre i odbywał się w siedzibie tej organizacji w Nikozji, stolicy Cypru. Kurs obejmował 36 godzin wykładów (6 dni) w języku angielskim i zajęcia fakultatywne, tzw. cultural events. Było nas tylko 9 uczestników, z czego tylko ja jedna z Polski, dwie osoby z Chorwacji i 6 osób z Niemiec. Osoby z Niemiec były w większości pochodzenia spoza tego kraju. Tylko  jedna była rodowitą Niemką z Berlina, a reszta z Pakistanu, z Indii, z Azerbejdżanu i jeden rodem z USA. Wszyscy uczestnicy poza mną byli poniżej 30 roku życia. Najstarszy był prowadzący kurs, 42 lata. Nawet osoby z biura były poniżej lub około 30 – tki. 

 

Galeria zdjęć: "Internet Security: Think before you click”

Celem kursu było zdobycie wiadomości, wzmocnienie umiejętności w następujących dziedzinach:

• Podstawowe pojęcia bezpieczeństwa w Internecie.

• Inżynieria społeczna

• Bezpieczne przeglądanie

• Bezpieczeństwo mediów społecznościowych

• Bezpieczeństwo cybernetyczne

• Cyberprzemoc

 

Część tematów była mi znana, jako nauczycielce informatyki, ale znacznie zgłębiłam niektóre tamaty i dowiedziałam się nowych rzeczy. 

Prowadzący Nicos zaczął od tekstu, że jeśli chcesz być bezpieczny w Internecie to „don’t use the Internet”. Wniosek - nie ma gwarancji bezpiecznego korzystania z sieci. Programy antywirusowe, firewalle są pomocne, ale nic nie zastąpi zdrowego rozsądku. Trzeba bardzo uważać, gdy się klika w hiperłącza, bo można stracić i pieniądze i dane i poczucie bezpieczeństwa. Nie ma hasła, którego nie można złamać, jest to tylko kwestia czasu. Pokazano nam od czego zależy czas potrzebny na złamanie hasła i w związku z tym, jak stworzyć hasło, którego złamanie zajmie wieki. Czas złamania hasła zależy od liczby możliwych kombinacji znaków w nim użytych. 

Liczba możliwych kombinacji znaków:

(Typ hasła) ^ (Długość hasła)

Typ hasła to liczba możliwych znaków, np. użycie tylko małych liter to typ 26, bo tyle jest małych liter w alfabecie (nie liczymy polskich znaków diakrytycznych). Użycie dodatkowo dużych liter to kolejne 26, użycie znaków specjalnych to kolejne 26 i użycie cyfr to kolejne 10. Użycie małych, dużych liter, cyfr i znaków specjalnych  daje typ hasła 26+26+26+10 = 88,  to podniesione do potęgi np. 8, przy długości hasła składającej się z 8 znaków daje mnóstwo możliwości. Zwiększenie długości takiego hasła o 1 znak zwiększa potęgowanie z 8 na 9, a to daje dużo większą liczbę możliwych kombinacji i wydłuża czas złamania hasła o kilkaset lat. Im dłuższe hasło tym lepiej, koniecznie trzeba używać różnych kombinacji znaków i zmieniać hasło co pół roku. 

Wzmocniłam moje umiejętności tworzenia haseł, bycia uważną przy korzystaniu z mediów społecznościowych, przy korzystaniu z poczty mailowej, zabezpieczaniu swoich danych. Dodatkowo poprawiłam swoje umiejętności komunikacji w języku angielskim.

Miałam okazję wykazać się przedsiębiorczością, bo zarówno podróż, jak i hotel oraz wszelkie działania logistyczne należały do mnie.

Zdobyte wiadomości i umiejętności niewątpliwie przyczyniły się do wzrostu moich kompetencji zawodowych, co wykorzystam na lekcjach informatyki, aby lepiej nauczać tego przedmiotu. Taka wiedza przyda się każdemu, z przyjemnością podzielę się nią z wszystkimi znajomymi.

Podczas pobytu w Nikozji miałam okazję zwiedzać miasto, wzięłam udział w wycieczce rowerowej, wycieczce do winiarni, dodatkowo odwiedziłam turecką część miasta. Spróbowałam też wyśmienitej kuchni cypryjskiej i zawarłam nowe znajomości. Moje umiejętności komunikacji w języku angielskim także znacząco wzrosły. 

 

Renata Burzyńska  - nauczyciel fizyki i informatyki